Contract telefoonabonnement
De meeste telefoonabonnementen lopen voor een contractduur van 1 of 2 jaar. Een 2-jarig abonnement is vaak goedkoper, een goede reden om hiervoor te kiezen. Bij een 1-jarig abonnement betaal je iets meer, maar zit je er uiteraard minder lang aan vast. Dan is er ook nog het maandcontract. Deze is maandelijks opzegbaar, zonder dat je hoeft af te wachten tot het einde van het contract.
Sim Only kooptips
Bekijk alle abonnementen
Je telefoonabonnement voortijdig opzeggen
Ongeveer 1 - 4 maanden voordat je contract afloopt kun je dit opzeggen. Wil je dit al eerder doen? Dit is vaak niet mogelijk. Toch kun je ervoor kiezen om je mobiel telefoon contract af te kopen. In dit geval ben je in één keer van je contract af, maar is dit wel verstandig? Bekijk bij welke providers je kunt afkopen en wat dit kost.
Abonnement afkopen vaak duurder
Het is bij verschillende providers mogelijk om je abonnement af te kopen. Dit kan bij KPN, Vodafone, T-Mobile, Ben en andere providers. Houd er rekening mee dat het afkopen niet bij alle abonnementen mogelijk is. Soms kan dit alleen bij een telefoonabonnement (abonnement inclusief toestel) en niet bij een sim-only abonnement.
Wat kost het afkopen van je telefoonabonnement? Je betaalt in ieder geval de abonnementskosten van de resterende maanden. Krijg je normaal gesproken korting op je abonnement? Dan geldt deze korting niet bij afkoop. Dit betekent dat je de normale abonnementsprijs betaalt. Hierdoor kan je abonnement uiteindelijk duurder uitvallen.
Boete of administratiekosten
Een boete voor afkoop van je mobiele abonnement mag niet, daarom rekenen sommige providers administratiekosten. Dit komt echter weinig voor en zal hooguit €25 bedragen.
Afkopen of door laten lopen
Is het wel verstandig om een mobiel abonnement af te kopen? In veel gevallen is het beter om je telefoon abonnement door te laten lopen. Niet alleen spreid je de kosten, ook profiteer je nog van eventuele kortingen. Er zijn echter situaties waarbij je een telefoonabonnement wel moet afkopen. Denk maar eens aan een scheiding of het opzeggen van een zakelijk abonnement.
Let op: bij overlijden hoef je een lopend telefoonabonnement niet af te kopen. Nabestaanden nemen contact op met de provider. Na het overleggen van het overlijdensbewijs, zet de provider het mobiel abonnement automatisch stop. Hiermee vervalt de betalingsverplichting. Eventuele betalingsachterstanden zijn voor rekening van de nabestaanden (erfenis). Bij het verwerpen van de erfenis vervalt ook de plicht tot het betalen van de achterstanden.