Back to Top

Zakelijk telefoonabonnement – geen BKR registratie - zonder toetsing en controles bij het Bureau Krediet Registratie

Wil je weten of je zakelijke telefoonabonnement leidt tot een registratie bij BKR, lees dan de tekst hieronder door om volledig geïnformeerd te zijn.

BKR toetsing, controles en registratie

Wil je zakelijk een mobiel abonnement afsluiten, met telefoon of juist zonder, dan krijg je nooit te maken met controles en toetsing bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). De toetsing is (sinds 2017) namelijk alleen aan de orde voor particulieren die een telefoonabonnement met smartphone afsluiten, en daarbij een lening afsluiten van 250 euro of meer (via een abonnement van 1 of 2 jaar). Sluit je zakelijk een telefoonabonnement af, dan wordt je dus ook nooit bij BKR geregistreerd.

Ben je als privé persoon geregistreerd bij BKR, en wil je voorkomen dat je een extra registratie hebt bij BKR, dan zijn er enkele oplossingen:

  • sluit je telefooncontract met smartphone af op naam van je bedrijf, en niet op je persoonlijke naam, als je toestel voor 250 euro of meer financiert, of;
  • zorg ervoor dat je smartphone goedkoper is dan 250 euro, als je wel op je persoonlijke naam een smartphone abonnement afsluit, of;
  • als je een toestel neemt dat 250 euro of meer kost, en je op persoonlijke titel een smartphone abonnement afsluit, zorg er dan voor dat (in ieder geval) het bedrag boven de 250 euro niet wordt gefinancierd in je maandlasten, maar dat je dit direct betaalt bij het sluiten van je abonnement (via de eerste factuur).

Het voorkomen van extra registratie van leningen bij BKR (bijvoorbeeld voor een smartphone abonnement), kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je meer kunt lenen voor een hypotheek. In meer uitzonderlijke gevallen kan een lening voor een smartphone er zelfs voor zorgen dat je een huis helemaal niet kunt kopen, omdat je minder hypotheek kunt krijgen, als gevolg van de al bestaande leningen.