Back to Top

Steeds meer ouderen zijn in het bezit van een smartphone. Moderne senioren sluiten een voordelig telefoonabonnement af. Wat is het goedkoopste telefoonabonnement voor ouderen en senioren? Hierbij is het belangrijk om rekening te houden met de belbundel, databundel en de totale kosten.

Eenvoudige en goedkope telefoonabonnementen

De techniek verandert razendsnel en is vooral voor senioren soms moeilijk bij te benen. Een eenvoudige smartphone zonder teveel toeters en bellen is de meest verstandige keuze. Met een telefoonabonnement kan bespaard worden op de belkosten. Wel moet het abonnement goed aansluiten op de persoonlijke behoeften. Om het niet al te moeilijk te maken, vind je hieronder een aantal goedkope telefoonabonnementen voor senioren.

Belminuten belangrijker dan databundel

Ouderen en senioren gebruiken een mobiele telefoon of smartphone voornamelijk om te bellen. Daarnaast dient de smartphone als minicomputer om via WhatsApp op Facebook in contact te blijven. Het komt zelden voor dat ouderen een smartphone voor streamingdiensten of gaming gebruiken.

Dit maakt gelijk duidelijk wat bij een telefoonabonnement voor ouderen het belangrijkst is: de belbundel. Afhankelijk van het belgedrag zal een telefoonabonnement toch uit minimaal 120 belminuten moeten bestaan. Minder kan voor onverwacht hoge kosten zorgen, en is op de eindstreep zeker niet voordeliger.

Om gebruik te maken van WhatsApp, social media of het lezen van nieuwsberichten is een (kleine) databundel wel zo prettig.

Simpel is een van de goedkoopste providers

We nemen een telefoonabonnement met onbeperkt aantal belminuten en 1 GB data. Provider Simpel is hierin de goedkoopste. Voor €6 - €7 per maand sluit je een voordelig abonnement af. Hierbij maak je ook nog eens gebruik van het snelle 4G netwerk van T-Mobile (als beste getest). Dit betekent een uitstekende dekking, wat wel zo prettig is.

Ben en Hollandsnieuwe ook voordelig

Provider Ben en Hollandsnieuwe concurreren sterk met elkaar. Voor €8 tot €10 per maand sluit je een telefoonabonnement met 1,5 tot 3 GB data en minimaal 100 belminuten af. Ook Ben maakt gebruik van het T-Mobile netwerk. Hollandsnieuwe valt onder het Vodafone netwerk (dochter van Vodafone).

Klantenservice soms belangrijker

Voor ouderen kan de klantenservice en de bereikbaarheid hiervan het belangrijkst zijn. Wie voor een uitstekende klantenservice gaat, komt uit bij een van de grotere providers. Dit zijn T-Mobile, Vodafone en KPN. Deze providers staan klanten goed te woord en zijn behulpzaam bij problemen of het af- of oversluiten van een telefoonabonnement. Nadeel is de wat hogere prijs van hun abonnementen. Je betaalt tenslotte voor deze klantenservice.

Conclusie: ouderen met een AOW zijn het voordeligst uit bij een van de kleinere providers. Bij vragen of problemen kan een familielid te hulp schieten en contact opnemen met de klantenservice.