Back to Top

Loopt je telefoonabonnement binnenkort af? Dan kun je je telefoonabonnement verlengen, maar overstappen naar een andere telecomprovider is ook altijd mogelijk. Het is eigenlijk net wat je zelf wenst! Zowel aan verlengen bij dezelfde provider als aan overstappen naar een nieuwe provider kunnen voor- en nadelen zitten. Eén ding is bijna altijd nadelig, en dat is na de einddatum van je huidige contract niets doen, en blijven zitten in je huidige mobiele telefoonabonnement. Je provider zal je huidige contract dan onder de oude (minder gunstige) voorwaarden laat doorlopen. Alle providers verbeteren van tijd tot tijd hun bel- en databundels, waardoor overstappen of verlengen in een nieuw contract bijna altijd slim is! In dit artikel gaan we nu dieper in op de mogelijkheden en voordelen van zowel verlengen als overstappen naar een andere telefoonprovider.

Verlengen: dit kan vaak al vanaf 4 maanden voor de einddatum van je huidige telefoonabonnement

Bij de meeste providers kun je al vanaf vier maanden voor de einddatum van je huidige mobiele telefoonabonnement verlengen in een nieuw abonnement. Als je al voorbij de einddatum van je contract bent, dan kun je natuurlijk sowieso verlengen. Je krijgt bij verlenging in een nieuw abonnement bijna altijd betere voorwaarden dan binnen je huidige abonnement. Dit betekent in de praktijk vaak dat je meer belminuten en meer data krijgt, voor hetzelfde geld, of zelfs voor (veel) minder geld! Als je niet wilt overstappen naar een andere provider (bijvoorbeeld omdat je gewoon erg tevreden bent over je huidige provider), dan is verlengen eigenlijk altijd beter dan je huidige contract stilzwijgend laten doorlopen.

Door te verlengen in een nieuw telefoonabonnement bij je huidige provider kun je ook kiezen voor een nieuwe looptijd, afhankelijk van wat je huidige provider aan mogelijkheden biedt voor de looptijden.

Vergelijk via een van onze abonnementen vergelijkers (via de links hieronder) de mobiele telefoonabonnementen die je huidige provider op dit moment aanbiedt, en scoor nu (of binnenkort) de voor jou beste deal!

> Verlengen bij je huidige provider – vergelijk alle abonnementen met toestel

> Verlengen bij je huidige provider – vergelijk alle abonnementen zonder toestel

Overstappen: dit kan vaak al vanaf 2 tot 4 maanden voor de einddatum van je huidige telefoonabonnement

Afhankelijk van je provider kun je al 2 tot 4 maanden voor de einddatum van je huidige telefooncontract een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider. Sommige mensen zijn blijvend loyaal aan hun telefoonprovider, maar voor de meeste mensen geldt toch dat ze eens in de 1 tot 5 jaar overstappen naar een andere telefoonprovider, afhankelijk van of dit op een bepaald moment beter en voordeliger is voor hen. En dat is natuurlijk hartstikke slim, want waarom zou je bij je huidige provider blijven, als je elders een veel betere deal kunt krijgen…?

Overstappen is eenvoudiger dan veel mensen denken. Behoud van je huidige 06 nummer is bijvoorbeeld altijd mogelijk, tenzij je aangeeft dat je een nieuw nummer wilt hebben. De kosten voor het overstappen zelf (de eenmalige aansluitkosten) liggen vaak onder de 25-35 euro. Veel providers rekenen zelf helemaal geen aansluitkosten, om zo nieuwe klanten binnen te halen. Aan het overstappen zelf merk je niets, de providers regelen alles (automatisch) voor je. Buiten een nieuwe sim kaart om dan, die je krijgt toegezonden van je nieuwe provider, en die je vervolgens in je smartphone moet plaatsen.

Overstappen naar een nieuw telefoonabonnement bij een andere provider kan diverse voordelen hebben boven verlenging bij je huidige provider. Dit zijn de redenen waarom mensen in zijn algemeenheid het meeste overstappen naar een telefoonabonnement bij een andere provider:

  • Lagere maandelijkse telefoonlasten
  • Een beter contract (meer MB’s, meer belminuten, etc.)
  • Een bepaald soort smartphone (in het geval van een abonnement met toestel)
  • Een andere contractduur (1 maand, 1 jaar of 2 jaar)
  • Ontevredenheid over de huidige telefoonprovider

Gelden een of meerdere van deze redenen ook voor jou? Vergelijk dan via onze abonnementen vergelijkers (via de links hieronder) de mobiele telefoonabonnementen die andere providers op dit moment aanbieden, en scoor nu (of binnenkort) de voor jou beste deal bij een andere provider!

> Overstappen naar een andere provider – vergelijk alle abonnementen met toestel

> Overstappen naar een andere provider – vergelijk alle abonnementen zonder toestel

Overstappen van een telefoonabonnement met toestel naar een Sim Only abonnement (= abonnement zonder toestel)

Heb je eerder een telefoonabonnement met toestel afgesloten, en wil je nu verder gaan in een abonnement zonder toestel? Dan zul je je maandelijkse kosten voor je telefoonabonnement vermoedelijk flink gaan verlagen! Bij een normaal telefoonabonnement (met toestel), betaal je namelijk ook maandelijks een bedrag voor de aflossing van je smartphone, tenzij je je smartphone destijds in een keer hebt afbetaald bij het sluiten van je abonnement. Bij een Sim Only abonnement heb je alleen de kosten voor het telefoonabonnement zelf, en geen kosten voor een toestel. Dit scheelt je dus zo 10 tot 50 euro per maand (afhankelijk van de kostprijs van de smartphone).

De belangrijkste redenen waarom mensen overstappen van een abonnement met toestel naar een abonnement zonder toestel zijn de volgende:

  • Het realiseren van een aanzienlijke besparing op de totale maandelijkse telefoonkosten
  • De huidige smartphone voldoet nog prima / is nog niet aan vervanging toe
  • Je kunt ook terecht bij de 5 andere telefoonproviders (namelijk Simyo, Simpel, Youfone, Lebara en Budget Mobiel), die veelal Sim Only abonnementen aanbieden met lagere maandelijkse lasten

Overstappen van een abonnement met toestel naar een abonnement zonder toestel kan bij alle 11 Nederlandse telefoonproviders, aangezien alle Nederlandse telefoonproviders abonnementen zonder toestel aanbieden. Dit doe je door simpelweg online een Sim Only abonnement af te sluiten bij de provider van je keuze (na het vergelijken van abonnementen en prijzen). Je nieuwe provider regelt dan de opzegging van je huidige telefoonabonnement, en het overstappen naar je nieuwe Sim Only verloopt verder zonder dat je er werk aan hebt. Ook als je op dit moment een abonnement met toestel hebt, en je bij je huidige provider wilt blijven, dan kun je overstappen naar een abonnement zonder toestel.

> Vergelijk nu alle Sim Only abonnementen

Overstappen van een Sim Only abonnement naar een abonnement met toestel

Heb je eerder een Sim Only abonnement afgesloten, en wil je nu juist naar een abonnement met toestel? Dan kun je kiezen uit de providers KPN, T-Mobile, Ben, Tele2, Vodafone en Hollandsnieuwe. Alleen deze providers bieden namelijk abonnementen met toestel aan. De belangrijkste reden waarom mensen overstappen van een abonnement zonder toestel naar een abonnement met toestel is uiteraard dat hun toestel aan vervanging toe is, en zij ook een nieuw abonnement willen (en kunnen) afsluiten.

Sluit je een abonnement met toestel af, dan regelt je nieuwe provider de opzegging van je huidige Sim Only abonnement. Dit gebeurt direct (als de einddatum van je huidige contract al is bereikt), of anders zodra de einddatum van je huidige contract is bereikt. Uiteraard kun je ook in dit geval je 06 nummer behouden.

> Vergelijk nu alle abonnementen met toestel