Back to Top

Wil je de verschillen tussen Simyo en Robin Mobile onder de loep nemen? In dit artikel doen we dit voor je, zodat je deze providers goed kunt vergelijken met elkaar. Daarnaast gaan we in op de overeenkomsten tussen deze providers, die er ook zeker zijn.

Het verschil tussen Simyo en Robin Mobile

Hieronder laten we op hoofdlijnen zien welke verschillen er zijn tussen de Sim Only providers ‘Simyo’ en ‘Robin Mobile’. Deze providers zijn wellicht wat minder bekend dan providers als KPN en T-Mobile, maar dat is ook logisch, omdat hun marktbereik veel kleiner is en deze providers zich enkel richten op Sim Only abonnementen.

Soort abonnementen:

Bij Robin Mobile kun je terecht als je op zoek bent naar flexibele Sim Only abonnementen die maandelijks opzegbaar zijn. Daarbij heb je dan 5 keuzes qua abonnementsvormen, waarbij het enige verschil tussen de abonnementen onderling de internetsnelheid is (dus de snelheid waarmee je kunt uploaden en kunt downloaden). De abonnementsvormen hebben geen verschil in de hoeveelheid data, de belminuten en het aantal sms’jes dat is inbegrepen. Bij Robin Mobile is dit namelijk allemaal onbeperkt! De maandbedragen van de vijf Sim Only abonnementen waaruit je kunt kiezen liggen tussen de 14,95 euro en de 39,95 euro.

Simyo (niet te verwarren met Simpel, een andere Sim Only provider met een enigszins gelijke naam) biedt ook flexibele Sim Only maandabonnementen aan, maar heeft daarnaast ook nog abonnementen die tegen een looptijd van 12 maanden zijn af te sluiten. Kies je voor een 1-jarig abonnement, in plaats van voor een maandabonnement, dan levert dit je 1 euro extra voordeel op in je maandelijkse lasten, waarmee de provider je beloont voor de binding als klant voor minimaal 12 maanden. Bij Simyo kies je je databundel en je belbundel los van elkaar. Voor de belminuten heb je 3 keuzes, namelijk: 100 min/sms (voor 7 euro per maand), 300min/sms (voor 8 euro per maand) en onbeperkt bellen en sms (voor 12 euro per maand). De keuze bij de databundels zijn: helemaal geen data (0 euro per maand), 1000MB (5 euro per maand), 2000MB (10 euro per maand), 4000MB (11 euro per maand) en 8000MB (17 euro per maand). Totaal kun je dus op 15 manieren je abonnement inrichten qua belminuten en data. Je hebt ook nog de mogelijkheid om onbeperkt sms bij te kopen (voor 1 euro per maand), waarbij je je dan wel moet afvragen of dat nu nodig is in een tijd waarin veel communicatie via social media als Facebook en WhatsApp verloopt.

Het sluiten van een abonnement bij Simyo is in zijn algemeenheid goedkoper dan bij Robin Mobile, maar daar staat wel tegenover dat Simyo geen onbeperkte databundel aanbiedt. Het goedkoopste abonnement bij Robin Mobile is 14,95 euro per maand, met 3G en onbeperkte data en belminuten, en de goedkoopste Sim Only bij Simyo kan worden samengesteld voor 7 euro per maand (geen data in combinatie met 100 belminuten).

Abonnementen vergelijken:

Vergelijk Simyo Sim Only abonnementen

Vergelijk Robin Mobile Sim Only abonnementen

De eerste kosten bij aansluiting op het netwerk:

Bij Robin Mobile is aansluiting op het mobiele netwerk geheel gratis. Voor je Sim kaart betaal je dan weer wel 9,95 euro eenmalig, bij het afsluiten van je abonnement. De totale eenmalige kosten bij deze provider bedragen dus 9,95 euro. Simyo noteert voor de aansluiting 14,99 euro, en voor de verzendkosten 0 euro, waardoor de totale eenmalige kosten op 14,99 euro komen. Er is dus een klein verschil tussen beide providers voor wat betreft de eerste kosten, maar voor veel mensen zal een eenmalig bedrag / verschil van zo’n 5 euro niet dominant bepalend zijn om wel of niet bij een provider klant te worden.

Aanbod voor consumenten en zakelijke gebruikers:

Robin Mobile richt zich zowel op consumenten als op zakelijke gebruikers. Naast de vijf abonnementsvormen voor consumenten heeft deze provider voor ondernemers drie abonnementsvormen voor zakelijk gebruik, die elk met een eigen prijsstelling worden aangeboden. Simyo richt zich echter niet op zakelijke abonnementen, maar geeft zelf wel aan dat het mogelijk is om als bedrijf zijnde een abonnement af te sluiten bij Simyo. In dat geval dient de tenaamstelling van je zakelijke rekening overeen te komen met de naam van je bedrijf (anders kan het niet). De BTW kan ook apart op je factuur worden vermeld.

De klantenservice:

Simyo is te bereiken via het online forum, Facebook, WhatsApp of via de telefoon. Robin Mobile kun je bereiken via de chat, via Facebook, via de mail en via Twitter. Het verschil is dus dat Robin Mobile niet telefonisch bereikbaar is, wat sommige mensen als vervelend kunnen ervaren. Echter kun je Robin Mobile dan wel weer via Twitter contacteren en via de mail. De providers verschillen dus in de manier waarop je contact kunt leggen als klant, hoewel er ook overeenkomsten zijn op dit gebied.

De overeenkomsten tussen Simyo en Robin Mobile

Naast verschillen zijn er ook genoeg overeenkomsten tussen deze twee providers. Dit zijn de belangrijkste:

Netwerk:

Zowel Robin Mobile als Simyo gebruiken het mobiele telefoonnetwerk van KPN. Deze providers hebben namelijk zelf geen eigen netwerk van gsm masten, zoals KPN, T-Mobile en Vodafone. KPN staat bekend als een provider met een uitstekende dekking, zodat je echt nagenoeg overal in Nederland kunt bellen, en kunt internetten.

Enkel Sim Only’s:

Sommige bedrijven kiezen ervoor om uitsluitend Sim Only abonnementen aan te bieden. Dit geldt zowel voor Robin Mobile als voor Simyo. Een abonnement met toestel kun je hier dus niet krijgen. Simyo biedt naast Sim Only wel nog prepaid aan, wat aantrekkelijk kan zijn als je incidenteel, weinig of bij vlagen gebruik maakt van je mobiele telefoon.

Overstappen, opzegservice en nummerbehoud:

Net als de meeste providers bieden Simyo en Robin Mobile een opzegservice. Je abonnement bij je huidige provider wordt dan opgezegd door je nieuwe provider. Je kunt je huidige mobiele nummer behouden door aan te geven dat je dit wenst (tijdens het bestelproces). Je kunt overstappen naar beide providers als je abonnement bij een andere provider binnen 4 maanden afloopt (met gratis nummerbehoud).

Maandelijks gratis je abonnement aanpassen:

Nog meer goed nieuws, zowel bij Robin Mobile als bij Simyo kun je maandelijks je abonnement aanpassen, en dat is zelfs gratis! Hierdoor ben je zeer flexibel in je mogelijkheden en in je maandelijkse kosten.

De bedenktijd:

Wist je dit al…? De bedenktijd die je hebt na het aangaan van een Sim Only abonnement is bij Robin Mobile 14 dagen, en dat is ook bij Simyo zo. De overeenkomst op dit punt is ook logisch… dit is namelijk wettelijk zo geregeld voor consumenten.

Vergelijk Sim Only abonnementen van Simyo en Robin Mobile op prijs

 

Noot: dit artikel is geschreven op 05 juni 2019. De mogelijkheden en aanbiedingen van de in dit artikel beschreven providers zullen naar verwachting wijzigen in de toekomst. Kijk dus altijd in de vergelijkers voor de actuele aanbiedingen, en/of op de websites van de desbetreffende providers, voor (meer) actuele informatie.