Back to Top

Heb je op dit moment een telefoonabonnement met toestel, en wil je overstappen naar een Sim Only abonnement (= abonnement zonder toestel)? In dit artikel leggen we je uit wat daarbij komt kijken, en hoe je dit zo goed mogelijk kunt doen.

De einddatum van je huidige telefoonabonnement vaststellen

Allereerst is het goed om vast te stellen of de einddatum van de looptijd van je huidige telefoonabonnement al is bereikt. Als dit het geval is, dan ben je volledig vrij om over te stappen naar een Sim Only abonnement bij een andere provider, of om te verlengen in een Sim Only bij je huidige provider. Is de einddatum van je huidige mobiele telefooncontract nog niet bereikt? Dan is het goed om te weten dat je bij de meeste providers vanaf 4 maanden voor de einddatum al kunt verlengen in een nieuw (Sim Only) abonnement. Stap je over naar een andere provider, dan kun je vaak ook al 3 tot 4 maanden voor de einddatum van je huidige contract een nieuw abonnement afsluiten bij een andere provider. Je nieuwe provider regelt de omzetting dan direct nadat de einddatum van je huidige telefooncontract is bereikt.

Overstappen naar een andere provider of verlengen in een Sim Only abonnement bij je huidige provider?

De grote vraag bij het afsluiten van een nieuw mobiel abonnement is altijd of je overstapt naar een andere provider, of dat je bij je huidige provider blijft. Als je een abonnement met toestel had, en je wilt nu verder in een abonnement zonder toestel, dan is het goede nieuws dat je de keuze hebt uit alle 11 telecomproviders die er in Nederland zijn. Alle providers bieden namelijk Sim Only abonnementen aan. Voor een Sim Only abonnement kun je dus overstappen naar een andere provider, maar dit is niet per se nodig. Het is dus net wat je wenst!

> Vergelijk nu alle Sim Only abonnementen via onze vergelijker

De looptijd van je abonnement kiezen: 1 maand, 1 jaar of 2 jaar

Abonnementen met toestel lopen standaard 1 of 2 jaar, maar bij het afsluiten van een Sim Only abonnement heb je de keuze uit alle looptijden die er zijn, namelijk 1 maand, 1 jaar of 2 jaar. De looptijden die providers bieden verschillen onderling wel. Zo bieden sommige providers alleen abonnementen aan die 1 en 2 jaar lopen. Terwijl andere providers bijvoorbeeld wel abonnementen met een looptijd van 1 maand en 1 jaar aanbieden, maar weer geen abonnementen die 2 jaar lopen. Hieronder geven we een handig overzichtje, zodat je per provider snel kunt zien tegen welke duur je een Sim Only abonnement kunt afsluiten.

De looptijden die je kunt kiezen - per provider:

KPN: 1 maand, 1 jaar en 2 jaar

T-Mobile: 1 jaar en 2 jaar

Vodafone: 1 jaar en 2 jaar

Hollandsnieuwe: 1 jaar en 2 jaar

Tele2: 1 maand, 1 jaar en 2 jaar

Ben: 1 maand en 2 jaar

 

Youfone: 1 maand, 1 jaar en 2 jaar

Simyo: 1 maand en 1 jaar

Simpel: 1 jaar en 2 jaar

Lebara: 1 maand en 2 jaar

Budget Mobiel: 1 maand

De hoeveelheid belminuten binnen je Sim Only abonnement vaststellen

Bij het samenstellen van je Sim Only abonnement zijn de belminuten een belangrijk component. De meeste mensen willen immers bellen met hun smartphone. De meeste providers bieden tegenwoordig en of meerdere bundels of abonnementsvormen aan waarbij je onbeperkt kunt bellen. De prijzen daarvoor zijn lager dan ooit, want providers concurreren tegenwoordig vooral met elkaar op de datahoeveelheid, en niet meer op de hoeveelheid belminuten. Bij veel providers is een beperkte hoeveelheid belminuten (bijvoorbeeld 100 of 300 minuten per maand) ook mogelijk. Het verschil qua maandbedrag tussen een bundel / abonnement met een beperkte hoeveelheid minuten, en een bundel / abonnement met een onbeperkte hoeveelheid belminuten is tegenwoordig niet zo heel groot meer. Om die reden kiezen steeds meer mensen voor onbeperkt bellen binnen hun mobiele telefoonabonnement. Aan jou dus de keuze hoeveel belminuten je wilt hebben.

Via onze vergelijkers voor Sim Only abonnementen kun je eenvoudig zien welke abonnementen er zijn voor een bepaalde hoeveelheid belminuten. Je kunt het aantal belminuten daarbij zelf instellen op geen belminuten, een beperkt aantal belminuten, of een onbeperkte hoeveelheid belminuten, zodat je alleen abonnementen krijgt te zien met het door jou gewenste aantal belminuten.

> Vergelijk nu alle Sim Only abonnementen via onze vergelijker

De hoeveelheid data binnen je Sim Only abonnement vaststellen

Voor de hoeveelheid data (om te kunnen internetten met je smartphone) kun je kiezen uit helemaal geen data, een vastgestelde hoeveelheid data, en onbeperkte data. Hoe meer data je wilt hebben des te hoger je maandbedrag, zo geldt in zijn algemeenheid. De trend is wel dat ook data steeds goedkoper wordt. De bundels die providers bieden worden steeds groter, en per GB betaal je steeds minder. Een gunstige ontwikkeling voor jou als consument! Hoeveel data heb je nodig? Dat is lastig te zeggen, omdat dit erg van je verbruik afhangt. De meeste mensen kunnen met 4 tot 8GB per maand aan data wel uit. Alleen als je heel veel films / tv kijkt, downloadt, en/of muziek luistert met je smartphone, dan is een grotere databundel aan te raden. Een goede tip is om je dataverbruik uit het verleden na te gaan, zodat je weet wat je ongeveer verbruikt per maand.

Inmiddels zijn er steeds meer mobiele providers die onbeperkt internet aanbieden. Op dit moment is onbeperkte data al mogelijk bij KPN, T-Mobile, Vodafone, Budget Mobiel en Tele2. De verwachting is dat uiteindelijk alle providers mobiele abonnementen gaan aanbieden met onbeperkt internet. Wil je helemaal geen data, bijvoorbeeld omdat je alleen wil bellen? Dan zijn er ook enkele providers die je hiermee van dienst kunnen zijn, namelijk Simyo en KPN. Uiteraard hebben de andere providers doorgaans wel abonnementen met weinig data (bijvoorbeeld 500 MB, of 1GB), wat ook nog een optie kan zijn, als je geen of weinig internet nodig hebt op je smartphone.

> Vergelijk nu alle Sim Only abonnementen via onze vergelijker