Back to Top

Een nieuw telefoonabonnement: met of zonder telefoon? Het juiste telefoonabonnement kiezen kan soms lastig zijn. We helpen je op weg met een duidelijk stappenplan.

Het afsluiten van een telefoonabonnement

Verloopt het huidige telefoonabonnement (bijna), dan is het tijd om te verlengen of over te stappen. Soms kan het interessant zijn om naar een andere provider over te stappen, of het abonnement aan te passen. Belgedrag maar ook maandelijkse kosten spelen hierin mee. In vijf stappen helpen we je met het kiezen van het juiste telefoonabonnement.

1. Met of zonder toestel

Misschien wel de moeilijkste keuze: een telefoonabonnement met of zonder toestel. Hierbij ga je uit van je huidige smartphone en of je al toe bent aan een nieuw toestel. Is dit het geval, dan is een abonnement inclusief smartphone voordeliger. Je hoeft het toestel niet in één keer te betalen maar in maandelijkse termijnen (afhankelijk van de bijbetaling). Daarnaast is de smartphone op de eindstreep ook iets goedkoper.

Heb je al een smartphone (of krijg je er een)? Kies dan voor een Sim Only abonnement. Dit is de meest voordelige keuze, waarbij je alleen een mobiel abonnement afsluit.

2. Bepaal je maandbedrag

Wat is je budget? Wil je €20 per maand betalen of ligt je budget veel hoger? Het kan ook best dat je niet meer dan €10 per maand wilt uitgeven. Je sluit een mobiel abonnement vanaf €7 per maand af. De maandbedragen lopen op tot meer dan €50. Het is best belangrijk om vooraf je budget te betalen. Zo kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan.

3. Keuze voor een provider

Nederland kent vier grote providers. Dit zijn KPN, T-Mobile en Vodafone (met een eigen netwerk). Tele2 is de vierde grote provider, maar maakt voor mobiele telefonie gebruik van het KPN netwerk. Daarnaast zijn er nog veel kleine en vaak goedkope providers. De service kan hier wat minder zijn en mogelijk is er een beperkte keuze in abonnementen. Ben je op zoek naar een budget abonnement, dan zit je bij de kleinere provider zeker goed. Let op: de internetsnelheid kan bij kleinere providers mogelijk lager liggen. De dekking is gelijk aan die van de grotere providers.

4. Aantal belminuten en databundel

Heb je al eens bijgehouden hoe vaak je belt? Bellen binnen een bundel is voordelig, hierbuiten wordt het erg duur. Zorg daarom dat een belbundel bij jou past. Je hebt de keuze uit een aantal belminuten of onbeperkt bellen. In het laatste geval hoef jij je nergens druk om te maken.

We maken steeds meer gebruik van mobiel internet. Zorg dat je altijd bereikbaar blijft met een databundel. Ook hierbij heb je keuze uit verschillende bundels, van 500 MB tot onbeperkte data. Kom je veel in het buitenland, kijk dan eens naar de mogelijkheden voor bellen en internetten buiten de EU.

5. Nummerbehoud

Ben je gehecht aan je oude telefoonnummer of wil je dat iedereen jou op dit nummer kan blijven bereiken? Vraag dan nummerbehoud aan. Dit hoeft niet bij verlenging van een contract, maar wel wanneer je overstapt. Vraag nummerbehoud tijdig aan: de provider doet de rest. Als het goed is ben je vanaf de eerste dag van je nieuwe abonnement op je oude nummer bereikbaar. Dat is wel zo prettig voor jezelf en anderen.

Vind je het moeilijk om een keuze te maken uit alle telefoonabonnementen? Gebruik de vergelijker en stel het gewenst aantal belminuten, internetdata en/ of maandkosten in. Je kunt zelfs een of meerdere providers filteren. Dankzij de vergelijker krijg je direct een duidelijk overzicht van beschikbare telefoonabonnementen. Kiezen was nog nooit zo gemakkelijk geweest.